Bokanmeldelse: Hormoner i balanse

Kroppens hormonelle balanse er avgjørende for humør, søvn, energi, utholdenhet, vekt og mye annet. Martina Johanssons siste bok er et dypdykk i menneskers biokjemi.

Les mer...

Skål på godt og vondt

Den ene dagen er vin godt for hjertet, men skadelig for nyrene. Den andre dagen er vin sunt for nyrene, men kan utløse hjerteflimmer. Med måte, sa du? Hvem er denne måte?

Les mer...

Jordbær og bikiniføre

På Sørlandet kaler vi det smeigedager når havet ligger flatt ut mot horisonten, sola henger blid og munter på en knallblå himmel og bare speiler seg som glitter i havet. Da gjelder det å nyte livet på svabergene. Jeg har alltid med niste, denne gangen er det nyplukkede jordbær – med godt tilbehør i kjølebagen.

Les mer...

Hvordan redusere midjemålet – og det helsefarlig viscerale fettet

Nesten daglig blir vi presentert en overskrift om vektreduksjon i media. «Slik blir du kvitt kiloene raskest mulig», «Kom i bikini-form på 3 uker», gjerne med liten innsats involvert, og fra mer eller mindre troverdige kilder. Hovedgrunnen til at slike overskrifter selger er fordi de treffer vår selvfølelse og forfengelighet. Men selv om forfengeligheten ofte er hovedgrunnen til ønsket vektreduksjon, er det overveldende mange og svært viktige helsemessige grunner til å redusere midjemålet.

Les mer...

Gi deg selv et stoppsignal!

Ferie. Endelig tid til å lese ferdig boken du fikk til jul, besøke tante Vigdis på heimen, nippe til vin ut i de lyse sommernettene, gjøre yoga i solnedgangen, få ryddet i alle skuffer og skap, shoppe litt og lære deg mindfullness og og og og !!! Ikke en dritt gikk etter planen...

Les mer...

Kakepynt vokser overalt!

Ååååå - kaken var jo bare såååå lekkert pyntet! Hvor hadde Greta kjøpt alt det lekre kakestæsjet? -Ikke kjøpt, men plukket og tørket selv!

Les mer...

Ikke bare blåbær, nei!

Opp av sofaen og ut i skauen med deg! Her kan du plukke din «antiagingmedisin» til du bokstavelig blir blå i ansiktet. Helt gratis! For vil du gammel og frisk, da må du få i deg rikelig med antocyaner som finnes i blåbæra!

Les mer...

Anti-inflammatoriske frø,nøtter og olje – del 2

Inflammasjon er en underliggende årsak til en rekke plager og sykdommer. Å inkludere mat som med demper og forebygger inflammasjon, er viktig for god helse. I forrige artikkel kunne du lese om noen typer frø og nøtter som er spesielt anti-inflammatoriske. I denne artikkelen vil du lese om noen anti-inflammatoriske oljer som du bør inkludere i ditt kosthold. Jeg håper med disse artiklene at du blir inspirert til å inkludere disse velsmakende og helsefremmende matvarene.

Les mer...